Pazarlama Nedir? Pazarlama Stratejileri Nelerdir?
Pazarlama ve Pazarlama Stratejileri Hakkında Detaylı Bilgiler
Pazarlama: Bir işletmenin ortaya koyduğu ürünün satış hacmini arttırmak amacıyla tüketicilerin bu ürünü alması, denemesi ve kullanması gibi teşvik edici durumlara pazarlama denir. Pazarlama stratejisi ise bir ürünün üretilmesi ve bu ürünün dağıtımının ardından sorunsuz bir şekilde tüketiciye ulaştırılması gibi durumlara denir.
Pazarlama Örneği
Bir yazılım firmasının veya markanın üreteceği bir program için pazarlama konusunda nasıl bir yol izlemelidir? sırayla açıklıyorum.
- İlk olarak piyasada araştırma yapılmalı
- Malzeme seçimine dikkat edilmeli
- Üretime geçilmeli
- Ürün veya marka tanıtımı için medya araçlarına reklam verilmesi
- Satış sonrası destek için müşteri hizmetleri sağlanmalı
Bu bir pazarlama örneğidir. Üretimden hemen önce bu çalışma yapılır ve üretimden sonrada devam edilir. Pazarlama bir işletmenin en önemli kısmıdır. İşletmenin diğer departmanları ise direk olarak pazarlama ile bağlantılıdır. Yani pazarlamaya destek verir.
Sözlükte pazarlama nedir? diye baktığımızda: Bir işletmenin ürün için pazar oluşturması, bu pazarda ürünü satışa dönüştürmesi ve tüketiciye ulaştırılması gibi kâr elde etmek amacıyla yapılan etkinliktir. Pazarlamanın İngilizce anlamı “marketing” olarak geçiyor. Fakat bir çok dilde de aynı anlamı taşımaktadır. Pazarlama nedir kısmını buraya kadar anlamış olduk.
Pazarlama stratejileri Nelerdir?
Bir ürünün veya markanın pazarlama stratejisi; Pazar yeri araştırması, hedeflediği müşteri kitlesi, müşteriye ne tür ürünler ve hangi fiyat stratejisiyle ulaşacağı, markanın tüketici ile kuracağı temas gibi durumların ana hatklarını belirleyen bir yol haritasıdır. Aşağıdaki liste ile pazarlama stratejisini ve mantığını daha iyi anlayacaksınız.
Pazar Araştırması Yapmak
Pazar araştırması, pazarın genel özelliklerini anlamakla birlikte pazardaki yükselişin tüketici bölümlerinin belirlenmesi ve bu bölümlerin gereksinimlerininde anlaşılmasını sağlar. Ayrıca pazar araştırmasında elde ettiğiniz bilgiler ile daha odaklı hedefler belileyebilir ve pazarın şekline göre stratejik planlar hazırlayabilirsiniz.
Ürün veya Marka Konumlandırması
Marka veya ürün konumlandırması yapmak, hedefteki müşterilerin zihninde, ürünün pazardaki görünümünü ayırt edebilmesi veya kitlede markalaşma gibi özel bir yer edinme sürecini oluşturur. Bu süreç içerisinde konumlandırma çalışması, ürünün sağladığı avantajları ve farklılıklarını tüketiciye iletilmesi şeklinde devam eder.
Ürün Stratejisi
Genel hatlarıyla piyasaya sürülecek ürünlerin özellikleri, ürünlerin rakiplerinden büyük veya güçsüz olduğu bölümler, üründeki değeri ve parasal durumu arasındaki bağlantı, ürün tasarımı, ürünlerde kullanılan araç-gereç türleri şeklinde belli başlı ürün stratejisi arasında bulunması tahmin edilir.
Fiyatlandırma Stratejisi
Piyasaya sürülecek ürünler için global satış, perakende satış maliyetlerinin tanımlanması, rakip ürünlere göre bir maliyetlendirme yönetimini özümsenmesi kararlarını kapsamalıdır. Bununla birlikte, yapılması tasarlanan fiyat kampanyalarının genel durumuyla tanımlanması gerekir.
Pazarlama İletişimi Stratejisi
Marka bağlantıyı ve ürün bağlantısının ne göndereceği, hangi irtibat kanallarının değerlendirileceği, bu kanalların amaçladığı kitleler, ön tasarıya çıkartılacak iletilerin tanımlanması ve irtibat kanallarının kullanılma sıklığı pazarlama iletişimi taktiğinin bir parçasıdır.
Evet, Pazarlama Nedir? Pazarlama Stratejileri Nelerdir? ve Pazarlama Örneği konularını incelemiş olduk. Bir sonraki yazımda görüşmek üzere hoşça kalın…
Merhaba,
Sitenizi uzun zamandır takip ediyorum (benim blogumdaki MİM etkinliğini tamamlamanızdan beri). Yazılarınız ilham verici. Gerçekten okuyucu dostu yazılar.
Bir sorum olacak. Bireysel piyasa araştırması yapmak mümkün müdür? Mesela kendimiz bir anket yapmaya kalkarsak iş yürür mü? Tavsiyeleriniz var mı?
Desteğinize teşekkürler.
Değerli yorumun için teşekkür ederim. Bireysel piyasa araştırması derken ne üzerine araştırma yapmak istiyorsun?
Diyelim ki, bir yerde bir dükkan açmak istiyorum. Hangi ürün satacağım konusunda serbestim. Ve dükkan açacağım yerin civarında kalan mahalleliler veya alışveriş yapan insanların daha çok nelere yöneldiğini bilmek istiyorum (giyim ve yün gibi tekstil ürünleri mi, züccaciye mi, veya market ürünleri mi) . Bunun için bir anket yapmam gerekir mantıken. O çevrede kendimiz bir anket yapmaya kalkışsak, nasıl o anketi başarılı bir şekilde yürütürüz? Bir fikriniz var mı? Anket sadece bir formdan ibaret olmamalı bence.
Biraz bilgisiz birisi olarak sorduğum için üzgünüm, niyetim sizin görüşünüzün nasıl olduğu, tavsiyelerinizi bilmek.
Alışveriş yapan insanların daha çok nelere yöneldiği konusunda anket yapmak yerine sattığınız ürünler üzerinde anket yapmanız doğru bir girişim olacaktır. Bu şekilde hangi ürününüzün daha çok talep gördüğünü anlayabilirsiniz. Eğer o bölgede bir işe girişmek istiyorsanız. Öncelikle sizin pazar araştırması ve rekabet analizi yapmanız gerekiyor. Mesela diyelim ki siz Ankara’nın Kızılay semtinde yaşıyorsunuz. Öncelikle burada pazar araştırması yapın. Kimler ne satıyor?, ne kadara satıyor? gibi araştırma yapın. Ardından rekabet analizi yapın. O bölge kaç mağaza var? bir ürünün kaç satıcısı var? gibi araştırma yapın. Mesela o bölgede bir ürünü 30 mağazada satıyorsa o bölgede rekabet yüksektir. Fakat sizde o ürünü satarsanız rekabeti yüksek olduğu için satış miktarınız az olur veya hiç olmaz. İlk olarak rekabeti az olan ama müşteri potansiyeli yüksek olan ürünler tespit edersek, satış hacmimiz artar. Bu şekilde hangi ürüne yöneleceğimizi kararlaştırabiliriz.
Soruma anlaşılır ve güzel bir cevap vermişsiniz. Anladım. Soruma ilginize ve desteğinize teşekkür ederim.
Yine mükemmel bir yazı yazmışsınız Ali bey. ilerleyen zamanlarda bende bu alanda kendimi yetiştireceğim için konuyla alakalı araştırmalar yapıp şimdiden temelini atmaya başladım. Bu tür yazılarınızdan faydalanmak isterim. Şimdiden iyi çalışmalar. 🙂
Merhaba Okan bey. Sizin gibi mükemmel ziyaretçilere ulaşmak beni gerçekten mutlu etti. Bu aralar çok yoğunum o yüzden içerik üretmeye biraz ara verdim ama tekrar üretmeye başladım. Size bu konuda başarılar dilerim takipte kalın hoşça kalın.. 🙂
Merhaba Ali bey, sizin yazılarınızı uzun süredir takip ediyor ve okuyorum. Muhteşem içerikler ortaya koyuyorsunuz. Bu sebepten dolayı size teşekkürü bir borç bilirim. Bir şirkette pazarlama departmanında çalışıyorum ve bu konuda kendimi bilgili sanıyordum fakat pazarlama stratejileri hakkında yazınızı okuyunca bu konuda yeteri tecrübeye sahip olmadığımı anladım. Sizin tecrübelerinizden faydalanmak beni çok mutlu ediyor. Pazarlama alanında sizden daha fazla içerik bekliyoruz. Her şey için teşekkürler. Şimdiden iyi çalışmalar diliyorum.
Merhaba Aras bey geç dönüş yaptım kusura bakmayın. Yoğunluktan dolayı site işlerine ara vermiştim ama tekrar yazmaya başlayacağım. Elimden geldiğince pazarlama hakkında içerikler üretmeye devam edeceğim. Yazımın size fayda sağlaması beni memnun etti. Size teşekkür ederim Aras bey, Takipte kalın hoşça kalın.
Yine muhteşem insan ve yine başarılı içerikleri. Bence Ali bey siz bu sektörde lidersiniz. Sizi fark edememek çok büyük bir kayıp. Mükemmel işler çıkarıyorsunuz. Bir yazı bu kadar eğitici ve insana tekrar tekrar okutur mu? Siz yazarsanız elbette okutur. 😀 size çok çok çok teşekkür ederim. Takipteyim .. ?
Merhaba Çiğdem hanım. Ziyaretçilerim den böyle övgüler almak beni gerçekten mutlu ediyor. 😀 Buda tabi beni daha çok motive ediyor. Bende size çok teşekkür ederim.
Merhaba,
Bu değerli yazınız için teşekkürlerimi sunarım. Geçen yaz Dış Ticaret kursuna katılmıştım. Bu sebeple yazı oldukça hoşuma gitti. Şu an okul okuyorum, ileriye yönelik bu tarz bir sektörde çalışabilirim belki. Başarılar.
İlginize teşekkür ederim Furkan bey, şimdiden başarılar dilerim. 🙂
Gayet değerli yazı, Dijital Pazarlama sonuçta pazarlama olmadan bir hiç.
Yorumunuz için teşekkür ederim Emre bey.
Güzel bir içerik teşekkürler
Teşekkürler