Hamdi Ulukaya’nın Başarı Hikayesi – Chobani

Hamdi Ulukaya’nın Başarı Hikayesi

Hamdi Ulukaya’nın başarı hikayesi, hayata bakış açınızı değiştirmekle kalmayacak, aynı zamanda size ilham kaynağı olacaktır. İşte Hamdi Ulukaya’nın Chobani yoğurt ile Türkiye‘den Amerika‘ya uzanan başarı hikayesi.

Hamdi Ulukaya'nın Başarı Hikayesi

Hamdi Ulukaya’nın Hayatı

1972 yılında Erzincan’ın İliç ilçesinde doğan Hamdi Ulukaya, mandıra işletmeciliği yapan bir ailenin oğludur. Ortaokul ve lise eğitimini Erzincan’da tamamlayan Ulukaya, Ankara Üniversitesi’nde Siyaset Bilimini kazandı. Buradaki eğitimini tamamladıktan sonra İngilizce eğitimi almak için 1994 yılında ABD’ye gitti. İngilizce eğitiminden sonra 1997’de University of Albany’de eğitim almaya başladı. Buradaki eğitiminin tamamlamasıyla, 2002 yılında babasının önerisi üzerine ufak çaplı peynir fabrikası kurdu. Ardından 2005 yılında büyük bir risk alarak New York’un kuzeyinde, iflas etmiş olan büyük bir yoğurt fabrikasını 700 bin dolara satın alır. İşte bu riskin altında büyük başarıya ulaşacağını oda bilmiyordu. İşte Türk girişimci Hamdi Ulukaya’nın başarı hikâyesi burada başlıyor.

Hamdi Ulukaya’nın Hayatı

Hamdi Ulukaya Chobani Yoğurt Fabrikasını Nasıl Kurdu?

Hamdi Ulukaya ABD’ye dil için gelmişti. Burada geçirdiği süre boyunca marketlerdeki yoğurtları inceleyen Ulukaya, yoğurtların lezzetsiz ve kalitesiz olduğunu görür ve bu fırsatı bir işe dönüştürmek için çalışmalara başlar. Bir gün Amerika‘nın önde gelen yoğurt firması olan Kraft Foods’un satılık fabrika ilanını görür. Başlarda bu ilanı umursamasa da, sonrasında bunun bir fırsat olduğunu düşünerek 2005’te fabrikayı 700 bin dolara satın alır.

Ulukaya bu fabrikanın aylık elektrik faturasının 100 bin dolar olduğunu görünce, finansman aramaya başlar. Finansman olarak Türkiye‘nin girişimcilere destek verdiği KOSGEB gibi bir kurum ile ABD’de de karşılaşır. Kurum Ulukaya’nın girişimi için fon sağlar. Ardından fabrikayı almasıyla birlikte, şirkete 5 personel alır. Fakat işe nereden başlanacağı yönünde hiç birinin fikri yoktur. Çünkü Hamdi Ulukaya hayatı boyunca ilk defa büyük bir risk aldığını ve şirket yöneticiliği konusunda tecrübe sahibi olmadığını söylüyor.

Hamdi Ulukaya Chobani Yoğurt Fabrikasını Nasıl Kurdu?

Fabrika 1920’lerde kaldığı için hem iç olarak hem de dış olarak bakım gerekiyordu. Hamdi Ulukaya 5 personeli ile birlikte ilk olarak dış cepheyi boyamaya başlar ve fabrikayı tamamen yenilerler. 2007’de ise aldığı fabrikada yeni girişimi olan Chobani yoğurt şirketini kurar. “Chobani, balkan dillerinde çoban anlamına” gelmektedir. Hamdi Ulukaya ABD’nin en iyi yoğurdunu yapmak için bir lezzet arayışına girer. İşte bu süreç içerisinde Chobani yoğurdun tarifi, tam 14 ay sürmüştür.

Chobani yoğurt başlangıç olarak ilk siparişini küçük marketlerden aldı. 2009’da ise Amerika’nın en büyük süpermarketleri olan Wholesale Club ve Costco tarafından fark edilmesiyle, Chobani yoğurtta satışlar yükseldi. Hamdi Ulukaya, Chobani yoğurtlarının yüksek satışları üzerine, çalışanlarında da artış yaparak, 2000 çalışanlı büyük bir şirket haline geldi. Şirketin büyümesiyle Hamdi Ulukaya’nın serveti 2017‘de 2 milyara yaklaştı.

“İşinizi tutkuyla yapın. Bazen işiniz için büyük fedakarlıklar yapmanız gerekir. Ben bu konuda aile hayatımı feda ettim. 2 yıl boyunca fabrikada yatıp kalktım. Hala işimi severek yapıyor ve takip ediyorum. Her insan girişimci olabilir. Önemli olan o girişime inanmanızdır.”

Hamdi Ulukaya Chobani - CEO'su ve Kurucusu

Hamdi Ulukaya’nın başarı hikayesi için ABD’nin önde gelen gazetesi olan Wall Street Journal’e şöyle açıklamıştır: “Chobani yoğurdu tadan müşterilerimiz bizi arayarak övgüler ile bu yoğurdu çevresindekilere tavsiye edeceklerini söylüyorlardı. Tabi ürünü tanıtacak reklam bütçemiz yoktu. İlk önce ürünümüzü sosyal medyada, duyurduk. Ardından sosyal medyada bulunan fenomenlere ve blog yazarlarına Chobani yoğurdu tanıtmaları için iletişime geçtik.  Ayrıca ülke genelinde yapılan büyük festivallere kamyon dolusu yoğurt gönderdik.” şeklinde açıklama yaptı.Ayrıca Chobani, çocuklar için Champions adından bir üründe çıkardı. Ürünün tanıtım reklamında ise Amerikalı softball oyuncusu Jennie Finch oynadı. Chobani şuanda rakibi bulunmayan tek yoğurt firmasıdır.

Hamdi Ulukaya, Chobani Yoğurtun %10’luk Hissesini Çalışanlarına Dağıttı

Hamdi Ulukaya büyük bir cömertlik yaparak, 5 milyar dolarlık şirketin %10’luk hissesini 2000 çalışanına dağıttı. Tabi bu işlem personellerin bulunduğu konuma göre dağıtıldı. Yani bir bölüm müdürü ile bir işçinin aldığı hisse değeri bir değil. Tabi durum böyle olunca çalışanlar şirkete daha bağlı kalarak, işlerini daha  büyük tutkuyla yapıyorlar.

ABD başta olmak üzere dünyanın birçok yerinde yüksek satışlar yapan Chobani yoğurt, rakiplerini geride bırakarak her yıl satış miktarını arttırmaya devam etti. Onun hırsı, inancı ve cesareti 2 milyar dolarlık bir servet kazandırdı. Ayrıca umarım Hamdi Ulukaya’nın başarı hikayesi size ilham kaynağı olur. Faydası olması dileğiyle hoşça kalın..

1500+ Abone Arasına Katıl
En Yeni Yazılarımdan Haberdar Olmak İçin Mail Bültenimize Abone Olun
1 yorum
  1. Çağrı Mustafa Alkan diyor

    Başarılı ve çalışanını ailesinde gibi hissettiren bir lider Ulukaya. Adını daha fazla duyacağımıza eminim.

Cevap bırakın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak.